Indul a bicikliszezon! Nyeregbe!

A tavaszi bicikliszezon előtt érdemes átnézni mindent a bicajon, mert az utolsó menetnél még eszünkben lévő hibákat biztosan elfelejtettük. A következőkben felsoroljuk mire érdemes odafigyelni.

A gumik

Az első, ami bárkinek szembetűnik, az a lapos kerék. A probléma orvoslásához elég pumpa.  Mivel fújjunk? Javasolt egy kis vázpumpát tartani a bringán vész esetre, otthon pedig egy talpas nyomásmérős pumpát. Ez akár 10-20 évig is kiszolgál minket, ráadásul ellenőrizhető a légnyomás.

A lapos kerék nehezen irányítható, könnyen kilyukadhat, nem mellesleg lassabb is. A túl kemény gumi is okozhat kellemetlenséget, ugyanis könnyebben megcsúszik a bicikli, és kényelmetlenebb is. Adott tehát a kérdés, hogy mennyit kell a gumikba fújni. Több tényező befolyásolja, mint például a gumi szélessége, vagy a testsúly. Egy átlagos testsúlyú (70-80 kg) biciklistának az ideális értékek a gumi szélességétől függően a következők: országúti külsők (20-25mm) esetében 8-10 bar, trekking, túragumiknál (30-40mm) 4-5 bar, míg MTB gumiknál 2 collig 3-3,5 bar; 2 coll fölött 2,5-3 bar.

Ezek az értékek persze függnek a testsúlytól. Ha valaki könnyebb, vagy nehezebb az átlagosnál, fújhatja puhábbra vagy keményebbre.

Gyorsabb haladáshoz keményebbre kell fújni guminkat, viszont terepen, csúszós, kanyargós útviszonyok közt célszerűbb alacsonyabb guminyomást használni. Fontos, hogy a gumikon fel van tüntetve a maximális használati nyomás! Ezt javasolt nem túllépni.

Forgó alkatrészek

A következő, amiket érdemes megnéznünk, azok a forgó alkatrészek. Kerékagyak, középrész (hajtóműnél), kormánycsapágy. Ezen alkatrészeknél a totyogás és a szorulás sem megengedett. Komoly problémát okozhat, ha figyelmen kívül hagyjuk ezek ellenőrzését. Ha hibát észlelünk bízzuk szakemberre a javítástt. 

Fék

Talán a legfontosabb amit ellenőrizni kell, az a fék. Napjainkban a tárcsafék, és a V-fékes rendszerek a legelterjedtebbek. Ami mindkét esetben fontos, hogy a fékpofák ne legyenek túlságosan elkopva, mert drága lesz a szervíz, ha a fém a fémen darálódik.

Felnifékes  bringák esetében célszerű a felni állapotát is ellenőrizni, ugyanis egy kis nyolcast egyszerűbb orvosolni, mint egy komolyabban deformálódott kereket. A fékbetétek jellemzően elég tartósak , viszont ha sokat használjuk őket esős időben, pillanatok alatt elkophatnak, ezért ilyen esetekben mindenkepp ellenőrizzük a következő használat előtt.

Tárcsafék esetében pörgessük meg a kerekeket, mert könnyen lehet, hogy a betétek más helyzetben nyugszanak, mint amire emlékszünk. Ha furcsa, ciripelő hangot hallunk, forduljunk szerelőhöz. A láncolajzásra is figyeljünk, viszont semmiképp ne használjunk olajzó-spray-t, mert az olaj beivódik a fék anyagába, és nem fog működni. A tárcsa tisztításához használjunk speciális tisztitó-sprayt.

Küllő

A küllők feszessége a legfontosabb a kerekek állapotát tekintve. Ha némelyik túl feszes, vagy laza, azt orvosolhatjuk. A kerék centírozásához viszont ajánlott szintén szakember szolgáltatásait igénybe venni, főleg, ha még nem csináltunk ilyet soha.

Lánc

A tavaszi felkészülés végén a lánc ellenőrzéséről se feledkezzünk meg, főleg ha utoljára esős időben használtuk a bicajt. Hajtsuk hátrafelé a hajtókart, és ha akadozva forog vagy karistoló, kattogó hangot ad, cseppentsünk rá pár csepp olajat, miközben forgatjuk. Ha finomabbra vált a lánc hangja, elegendő mennyiségű az olaj. Olajzás előtt azonban ne felejtsük el egy ronggyal viszonylag tisztára törölni a láncot, és a forgó alkatrészeket. A biciklikhez biciklis olajat használjunk, hisz ez egyrészt nem pereg ki olyan könnyen, ebből kifolyólag tartós, másrészt nem ragacsos, így szennytűrő.

A lánc használat során nyúlik, ez természetes. Ahogy nyúlik, úgy koptatja a fogaskereket. Érdemes tehát időnként ellenőriztetni szervízben, mert egy időben cserélt lánc nagyon sok kellemetlen plusz kiadástól szabadíthat meg.

Ha pedig minden részlet stimmel a bringán, és az időjárás is kellően barátságosra fordul, már pattanhatunk is nyeregbe.

További érdekességek